Anėtarėsohu nė forum |
Reagime tė muslimanėve shqiptarė
ndaj deklaratės sė Alfred Moisiut
(Sqarim: Forumi ynė ka marrė shumė
reagime, por pėr arsye kohe dhe hapėsire po prezantojmė vetėm disa prej
tyre. Shkrimet hidhen online tė paedituara)
_____________________________________________
Nexhat Ibrahimi
Prizren
Islami
dhe bashkėjetesa me kristianizmin
-Njė
pėrgjigje presidencės shqiptare, Alfred Moisiut dhe elitės politike
gjithėshqiptare-
Ndėr ēėshtjet gjithherė aktuale, si te ne ashtu edhe nė
qarqet botėrore, ėshtė tema e bashkėjetesės nė rrafshin teorik ndėrmjet
Islamit dhe feve, ideologjive apo botėkuptimeve tė tjera dhe nė rrafshin
praktik, historik ndėrmjet muslimanėve, kristianėve dhe feve apo
ideologjive tjera. Ky aktualitet konsiston nė faktin se shumė qarqe
politike botėrore, me anė tė mekanizmave tė veta, e shtrojnė kėtė ēėshtje
nė kontekstin negativ dhe pezhorativ.
Njė ndėr rastet mė tė fundit ėshtė ataku mbi vlerat islame
nga ana kryetarit aktual tė Shqipėrisė, siē e quajnė disa: vllahut nga ana
nacionale dhe ortodoksit nga ana fetare, Alfred Mojsiut dhe e
politikanit injorant e prepotent nga Maqedonia Menduh Thaqi dhe polemikat
e tij dhe tė bashkėmendimtarėve tė tij nė adresė tė islamit dhe
muslimanėve.
Nėse do tė mė pyesni: kush ėshtė Alfred Mojsiun,
pėrgjigjja ime e parė do tė ishte: tipik ēoban i mjerė, qė nuk mund ti
besohet as kopeja me bagėti.
Ju disa do tė thoshit: fjalė tė rėnda kundrejt njė
kryetari nga njė shqiptar. Pėrgjigjja ėshtė: Nėse Alfred Mojsiu, duke
abuzuar me postin e kryetarit, ka tė drejtė ta fyejė njė fe, islamin,
pėrse unė tė ngurojė ta shprehi tė vėrtetėn pėr njė njeri, qė i shėrbeu
maksimalisht monstrumit tė quajtur komunizėm dhe tash demokracisė sė
quajtur globalizėm (zhdukja e tė gjithė konkurrentėve dhe vlerave
potenciale).
Ata qė ndjekin politikėn dhe raportet fetare nė tokat
shqiptare dhe rajon, e kanė tė qartė se pėr ēka ėshtė fjala. Unė me kėtė
rast nuk do tė vrapoj pas demantimit tė thėnieve tė tyre njė nga njė,
sepse ata kėtė nuk e meritojnė, as Alfred Mojsiu, as Menduh Thaqi, as
shumė tė tjerė qė gėnjejnė vazhdimisht nė adresė tė islamit, por do tė
ofrojė tė dhėna, prova historike, kulturore, shkencore, logjike,
religjioze pėr tė ndriēuar dhe argumentuar fjalorin e pistė edhe tė
njėrit edhe tė tjetrit por edhe tė mentorėve tė tyre.
Nė trojet shqiptare, tema e Islamit dhe bashkėjetesa me
kristianizmin, sepse religjione tė tjera edhe nuk ka, rėndom trajtohet nė
kontekstin negativ e destruktiv. Kur thuhet se nė tokat shqiptare ka
bashkėjetesė, para sė gjithash mendohet nė vlerat kristiane tė
bashkėjetesės, sepse islami sipas tyre nuk ėshtė pėr bashkėjetesė, por njė
e keqe qė duhet tė tolerohet deri nė njė kohė tė caktuar. Pėr ta sulmuar,
si burim shfrytėzohen pjesė kuranore tė shkėputura nga tėrėsia, duke bėrė
nga Islami monstrum tė llojit tė vet. Burim vijues janė edhe veprat
propagandistike evrocentriste, katoliko-centriste dhe kryqtare e
inkuizicionale, si Ēeta e Profetėve e Pjetėr Bogdan Maqedonasit. Vetėm
shikojeni fytyrėn e tij nga veprat e botuara dhe do tė shihni se Zoti e ka
shndėrruar atė nė pamje monstrumi, sepse Bogdani kėtė ėshtė angazhuar tua
bėjė muslimanėve.
Kurani dhe Bibla pėr
bashkėjetesėn
Kurani mėson se Islami nuk ėshtė fe qė ėshtė paraqitur
me Muhammedin a.s.. All-llahu nuk ėshtė Zot i veēantė vetėm pėr
muslimanėt e as Muhammedi a.s. nuk e ka shpallur veten pėr risimtar, por
pėr vazhdues tė sė Vėrtetės permanente Hyjnore, qė shumėherė u shpall por
u harrua apo u shtrembėrua. All-llahu e urdhėron Muhammedin a.s. tė thotė:
Thuaj: Unė nuk jam risimtar prej Tė dėrguarve, e nuk e di se ēka do tė
bėhet me mua e as me ju, unė nuk ndjek tjetėr vetėm atė qė mė shpallet,
unė nuk jam tjetėr pos I dėrguar qė ua tėrheq vėrejtjen qartazi.
(el-Ahkaf, 9);
Ne pėrpara
teje kemi dėrguar Tė dėrguar nė grupet e popujve tė hershėm. (el-Hixhr, 10).
Ne edhe para
teje popujve tė tyre u dėrguam pejgamberė dhe ata u erdhėn atyre me
argumente tė qarta...
(er-Rrum, 47).
Ne kemi
dėrguar pejgamberė para teje, pėr disa prej tyre tė kemi njoftuar me
rrėfimet e tyre, e pėr disa sish nuk tė kemi njoftuar... (Gāfir, 78).
Ju (besimtarė)
thuani: Ne i besuam All-llahut, atė qė na u shpall neve, atė qė iu shpall
Ibrahimit, Ismailit, Ishakut, Jakubit dhe pasardhėsve (tė Jakubit qė
ishin tė ndarė nė dymbėdhjetė kabile), atė qė i ėshtė dhėnė Musait, Isait
dhe atė qė iu ėshtė dhėnė nga Zoti i tyre pejgamberėve. Ne nuk bėjmė
dallim nė asnjėrin prej tyre dhe Ne vetėm Atij i jemi bindur. (el-Bekare, 136).
... Secili i
besoi All-llahut, engjėjve tė Tij, shpalljeve tė Tij, tė dėrguarve tė Tij.
... (el-Bekare,
285).
Ne vazhduam
gjurmėt e tyre (tė pejgamberėve) me Isain, birin e Merjemes, vėrtetues i
Tevratit qė kishin mė parė. Atij i dhamė Inxhilin, qė ėshtė udhėzim i
drejtė dhe dritė, qė ėshtė vėrtetues i Tevratit qė kishin pranė, qė ishte
udhėzues e kėshillues pėr tė devotshmit.
(el-Maide, 46), e shumė ajete tė tjera.
Kurani pranon librat e mėparshėm hyjnorė:
fletėt e Ibrahimit, Tevratin, Zeburin dhe Inxhilin dhe besimi nė burimin
hyjnor tė tyre ėshtė kusht pėr tė gjithė muslimanėt, ndonėse tekstet
biblike kanė humbur e janė falsifikuar, e disa janė humbur tėrėsisht. Duke
e marrė parasysh kėtė fakt, All-llahu e mėshiroi njerėzinė definitivisht
nė mėnyrė tė plotė, nė kohė e hapėsirė.
Pra, Kurani e pranon hebraizmin dhe kristianizmin si
realitet fetar dhe historik, por kėtė nuk e bėn hebraizmi dhe kristianizmi
kundrejt Islamit!
Misioni i Muhammedit a.s. me tė
cilin e obligoi All-llahu i madhėruar, dallon nga tė tjerėt, sepse ai i
ėshtė drejtuar mirėqenies sė njerėzisė, e jo ngritjes vetjake dhe
arritjes e monopolizimit tė privilegjeve vetjake, as tė bashkėsisė sė
vet nė dėm tė tė drejtave natyrore tė tė tjerėve.
Sipas mėsimit islam, bartėsi i mirėfilltė
i pushtetit ėshtė All-llahu xh.sh. Kėtė qartė e shohim nga ajeti kuranor:
A nuk ėshtė All-llahu
sundues mbi sunduesit.
(et-Tīn, 8).
Karakteristikė e Kuranit dhe e Sunnetit ėshtė qė ata
ngushtė e lidhin anėn transcendente, hyjnore tė Zotit me problemet
shoqėrore, ekonomike e politike tė bashkėsisė. E tėrė kjo, kushtimisht, do
tė mund tė shprehej se Ummetin - Bashkėsinė muslimane e drejtojnė parimet
vijuese:
- parimi ekonomik, qė d.m.th. se vetėm Zoti ėshtė posedues
- parimi politik, qė d.m.th. se vetėm Zoti urdhėron
- parimi kulturor, qė d.m.th. se vetėm Zoti e di.
Bashkėsia muslimane, Ummeti,
nė Medine shumė shpejt u ēmilitarizua, u shndėrrua nė qytet civil, me
xhaminė kryesore, me tregje, shtėpi aristokrate, xhami tė lagjeve, hamame
e tė tjera, ku ishin edhe masa, bujarėt, shtresat tjera popullore, ulemaja,
nėpunėsit. I lidhur me njė fe, me njė mėnyrė tė jetesės, ky civilizim nuk
ka imponuar vetėm normat e veta tė shoqėrive tė ndryshme, politikisht tė
ndara, por ėshtė paraqitur edhe si normė pėr tė gjithė brezat tjerė. Pa
dyshim, mė pak me shkėlqimin e vet, se sa me koherencėn e vet tė
brendshme.
Thėniet e Kuranit: Ju keni fenė tuaj, e unė kam fenė
time (el-Kafirun, 6) dhe
Thuaj: Vetėm All-llahun
e adhuroj, sinqerisht ndaj Tij e bėj adhurimin tim. E ju pra, adhuroni pos
Tij ēka tė doni!...
(ez-Zumer, 14-15), janė mjaft tė qarta dhe ofrojnė hapėsirė pėr meditim
afirmativ rreth koekzistencės ndėrmjet feve, kulturave e civilizimeve tė
ndryshme.
Nė anėn tjetėr, Kristianizmi pushtetin e sheh si tė
drejtė tė veēantė dhe autorizim tė dhėnė personaliteteve fetare (klerikėve).
Derisa Kristianizmi i detyron tė gjithė, pra edhe ata jashtė rendit tė
klerikėve, d.m.th. laikėt, nė nėnshtrim ndaj Kishės, Islami konsideron se
kjo i pėrket ummetit, bashkėsisė muslimane apo popullit. Ndaj mund tė
thuhet: Pushteti i takon All-llahut, por e drejta nė pėrdorimin e tij i
takon popullit. Populli, nėse dėshiron, kėtė tė drejtė mund ta zbatojė
nėpėrmjet pėrfaqėsuesit tė vet tė zgjedhur (ulul-emr).
Siē cekėm, e drejta e sendėrtimit tė pushtetit profan nė
kristianizėm i ėshtė dhėnė rendit tė klerikėve autoritativė. Sipas Palit,
pas Isait, pėr transmetimin e porosisė sė Zotit te njerėzit janė tė
obliguar apostujt.
Po ashtu, kristianizmi, pėrkundėr mesazheve tė dashurisė
e paqes, masat represive ndaj atyre qė mbesin jashtė udhėzimit i
ashpėrson sukcesivisht:
Kush nuk ėshtė me mua, ėshtė kundėr meje, dhe kush nuk
mbledh me mua, shkapėrderdh. (Mateu, 12:30).
... e kush mė pranon mua, e pranon atė qė mė dėrgoi mua...
(Luka, 9:48) ose ... e kush mė pėrbuzė mua, e pėrbuzė atė qė mė dėrgoi
mua. (Luka.,
10:16). ... dhe i detyroi tė hyjnė...
(Luka, 14:15-24).
Nė bazė tė teksteve tė sipėrme nga Besėlidhja e Re,
rezulton se Kisha dhe autoritetet fetare kanė tė drejtė dhe
kompetenca qė tė tjerėt me forcė ti tėrheqin nė kristianizėm. Kisha,
sipas kėtyre teksteve, ka tė drejtė tė bėjė presion e ta terrorizojė
shpirtin njerėzor, e ata qė kanė refuzuar Kishėn janė ekskomunikuar dhe
janė hedhur nė zjarr. Hedhja nė zjarr ėshtė shfrytėzuar pėr shkak se Kisha
pėrbuz shpatėn, ndonėse shpata fare nuk ka mbetur mbrapa nė kryerjen e
krimeve gjatė gjithė historisė kishtare. Kryqėzatat dhe Inkuizicioni janė
shembuj tė hershėm, kurse luftėrat evroperendimore dhe kristo-centriste tė
shekullit XX-XXI ndaj botės muslimane janė shembullin mė i qartė.
Kėsaj i ka ndihmuar parulla e zjarrtė Jepja
perandorit atė qė i takon dhe Zotit atė qė i takon, qė ėshtė
shndėrruar nė parullė tė rrejshme qė e ndanė fenė prej bashkėsisė dhe e
shndėrron nė ēėshtje private, kėshtu qė ua mundėson sunduesve politikė tė
sundojnė pa Zotin. Kėshtu, qysh prej Kuvendit tė Nikejės (325) e deri mė
sot, problemi gjithnjė ėshtė zgjidhur sipas vullnetit tė sunduesit, e ky
ėshtė konstantinizmi. Kisha perėndimore, katolike, gjatė historisė
themelin e vet tė legjitimitetit e bazon nė varrin e Pjetrit, sepse Isai
i kishte dhėnė pėrparėsi. Madje, Mateu mendon se Pjetrin pėr konstituues
tė Kishės e ka emėruar Isai. Nė bazė tė kėsaj, por edhe thėnieve tė tjera,
mund tė thuhet se Isai ėshtė personifikuar nė Kishėn, njėjtė sikur qė Zoti
ėshtė personifikuar nė Isain. Nėse kėsaj i shtojmė thėnien e Palit se ēdo
pushtet ka burim hyjnor (Omnis Potes tas a Deo), (Nuk ka pushtet e
qė nuk ėshtė prej Zotit), atėherė e kemi tė qartė qė papėt pozitėn dhe
legjitimitetin e vet e ndėrtojnė mbi apostujt, e sidomos mbi Pjetrin, dhe
se ēdo papė ėshtė hallkė nė zinxhirin e shpalljes qė vazhdon. Papa i ri
ėshtė tok me Shpirtin e Shenjtė, sepse Koncili qė e ka zgjedhur ėshtė
institucion hyjnor i shenjtėruar. Nga kjo rrjedh edhe ajo qė papa fiton
cilėsinė e inocettit (i pagabueshėm). Papa kompetencat
drejtpėrdrejt i merr prej Zotit dhe ka tė drejtė tė sundojė nė emėr tė
Isait. Ai ka tė drejtė tė caktojė parimet e fesė e tė besimit. Mė 1870, nė
Koncilin e parė tė Vatikanit, cilėsia inocetti sėrish edhe
zyrtarisht ėshtė konfirmuar dhe ėshtė marrė vendim decidiv se komentet e
tij tė fesė janė tė obligueshme pėr tė gjithė besimtarėt.
Pėr ta forcuar kėtė bindje janė shkruar shumė vepra. Shėn
Augustini nė veprėn e vet Shteti i Zotit, konsideron se shteti
profan ėshtė fryt i mėkatit tė parė dhe institucion djalli, i obligueshėm
ti nėnshtrohet shtetit tė Zotit. Ndaj, pasi trupi ndjek shpirtin, edhe
pushteti profan duhet ta ndjek pushtetin shpirtėror. Me rėnien e Romės nė
vitin 476 e deri nė shekullin VIII vėrejmė forcimin e Kishės duke e
absorbuar nė tėrėsi segmentin ushtarak, politik e administrues tė Romės.
Kisha pėrdori formulėn vijuese: nė skenėn politike mbretėrit janė sovranė,
por njėkohėsisht ata duhet ta njohin autoritetin shpirtėror tė Kishės dhe
nė pajtim me kėtė, ēdokush ėshtė i lidhur pėr papėn dhe duhet ta njohė
autoritetin e tij shpirtėror. Ata qė nuk i nėnshtrohen kėsaj politike u
nėnshtrohen gjyqeve inkuizitore, qė sipas njė pohimi, pėr njė kohė mjaft
tė shkurtėr, kėto gjyqe kanė dėnuar 30.000 njerėz me vdekje me kallje, ku
kanė pėsuar shumė shkencėtarė e njerėz tė artit.
Mund tė pėrmbledhim se nė rrafshin burimor islam
bashkėjetesa ėshtė bazament i pakapėrcyeshėm i Bashkėsisė Muslimane,
Ummetit dhe shėrben si arketip pėr rregullimin fetar, politik, shoqėror,
ekonomik e tė tjera edhe tė shoqėrive moderne.
All-llahu nuk njeh epėrsi tė disa popujve apo grupeve e
individėve ndaj disa tė tjerėve. Ai nė Kuran thotė:
O ju njerėz, vėrtet Ne ju krijuam juve prej njė mashkulli dhe njė femre,
ju bėmė popuj e fise qė tė njiheni ndėrmjet vete, e ska dyshim se tek
All-llahu mė i ndershėm ndėr ju ėshtė ai qė mė tepėr ėshtė i ruajtur... (el-Huxhurat, 13).
Nga argumentet e Tij
ėshtė krijimi i qiejve e i tokės, ndryshimi i gjuhėve tuaja dhe i ngjyrave
tuaja. Edhe nė kėtė ka argumente pėr njerėz. (er-Rrum, 22).
E nėse ndokush
prej idhujtarėve tė kėrkon strehim, ti strehoje nė mėnyrė qė ti dėgjojė
fjalėt e All-llahut (Kuranin), e mandej pėrcille deri nė vendin e tij tė
sigurt. Kjo, ngase ata janė popull qė nuk e dinė (tė vėrtetėn e Fesė
islame).
(et-Tevbe, 6).
Kurse Muhammedi a.s. nė Haxhxhin lamtumirės kėshilloi:
Tė gjithė ju jeni pasardhės tė Ademit, kurse Ademi ka qenė i krijuar prej
dheut; arabi nuk ka kurrfarė epėrsie ndaj joarabit, as anasjelltas, por
me frikėn prej Zotit.
Nė anėn tjetėr, nė rrafshin burimor kristian
koekzistenca qėndron nė kėmbė tė qelqta. Respektivisht, kristianizmi
duke u mbėshtetur nė bazamentin e popullit tė zgjedhur dhe nė
bazamentin se nė mbretėrinė e popullit tė zgjedhur, kryekėput
bazamente raciste, tė gjithė ata qė nuk duan tė hyjnė nė kristianizėm
do tė futen detyrimisht nė tė, qartė ka proklamuar themelet se nė ēfarė
parimesh mbėshteten kultura dhe civilizimi evroperėndimor kristian.
II
Nėse i hedhet njė shikim rrafshit teorik musliman dhe
atij kristian, por edhe rrafsheve tjera, do tė vėrejmė se Islami pa tė
drejtė atakohet dhe karakterizohet si fe e jotolerancės e kundėr
koekzistencės, dhe se mėsimet e veta i imponon me dhunė. Burimet islame,
Kurani dhe Sunneti, qartė e dėftojnė qėndrimin islam. Edhe burimet
kristiane, Besėlidhja e Re dhe dokumentet papnore, po ashtu qartė e
dėftojnė qėndrimin kristian, dhe kėtė, nė pikat mė tė shkurtra, edhe pėr
Islamin edhe pėr Kristianizmin patėm mundėsi ta lexojmė nė faqet paraprake.
Do ti cekim disa raste nga e kaluara: Greqia antike
karakterizohej me diskriminim kulminant. Njėri nga dijetarėt - filozofėt
mė tė mėdhenj, Platoni, ka kritikuar skllavėrimin e grekut nga greku, por
skllavėrimin e tė huajve nga greku ai e lejon pėr shkak se disa popuj
intelektin nuk e kanė tė pėrsosur. Kurse Aristoteli, filozofi mė i madh,
njerėzit i ka ndarė nė tė lirė dhe nė skllevėr. Skllevėrit janė krijuar
vetėm pėr tu shėrbyer tė lirėve. Sistemin e skllavėrimit Aristoteli e
ka konsideruar tė nevojshėm.
Ngjashėm ėshtė edhe me kulturėn e civilizimin judaist (ēifut),
i cili lejon skllavėrimin e joēifutėve, por jo edhe tė ēifutėve, sikur qė
ndalon kamatėn ndėrmjet ēifutėve, por e lejon ndėrmjet ēifutėve dhe tė
huajve, sepse populli ēifut, si i zgjedhur nuk ka ndonjė obligim ndaj
ndonjė populli injorant.
Mėsimet kristiane urdhėrojnė skllavin ti nėnshtrohet
totalisht dėshirės sė skllavopronarit, qė d.m.th. se jeta e vdekja
vareshin nga dėshira e tij. Ēdo njeri i lirė autoritativ nė perandori ka
poseduar disa mijėra skllavė tė dėnuar pėr shkaqe mė banale. Madje vetė
Kisha ka poseduar skllevėr dhe ka pranuar qartė legalitetin e skllavėrisė,
kurse me pretekst se pengon lypjen dhe vjedhjen.
Nė Perandorinė Bizantine kanė supozuar se ata janė
udhėheqėsit e botės, kurse mbarė bota rreth tyre ėshtė krijuar pėr tu
shėrbyer. Skllavi nuk ka mundur tė posedojė, tė trashėgojė, tė lė
trashėgim, apo tė martohet legalisht. Skllavi i padobishėm, i sėmurė e nė
moshė ėshtė vrarė. Skllavi nuk ka mundur ta padisė dėmtuesin, sepse e
drejta e padisė i takon vetėm zotėriut.
As gjendja e koptėve nėn Kishėn bizantine nuk ishte e
mirė: Nėn sundimin e perandorit Fokas (602-610) tė gjithė funksionarėt
koptė u detyruan ti nėnshtrohen Kishės sė Konstantinopolit. Nėn
Herakliusin (610-641) koptėt akuzoheshin si paganė e tradhtarė, kurse
Justiniani I (527-565) thoshte: Vetėm njė qeveri, vetėm njė legjislacion
dhe vetėm njė kishė, qė qartė dėfton se ēndodhte me tė tjerėt qė nuk i
nėnshtroheshin kėtij urdhri.
Paraqitja e Muhammedit a.s. nė skenėn historike dhe, mė
pastaj, shkuarja e tij nė Medine, hasėn nė ndjenjė pėrbuzjeje tek ēifutėt,
sepse ata posedonin vetėdijen mbi superioritetin religjioz, nacional e
kulturor dhe ndjenjėn qė do tė mund tė paraqitej si ndonjė falsifikim i
traditės biblike. Nisur nga kjo, ēifutėt nuk e pranuan Isain a.s. (Jezusin)
pėr pejgamber, ndonėse ishte ēifut, as Muhammedin a.s., qė pėr ta ishte i
huaj, joēifut.
Kristianizmi mesjetar ka qenė shprehje lėvizėse e
Evropės kundrejt Islamit, qė do tė kulmojė me luftėrat kryqtare. Islami
pėr Evropėn ka qenė forcė kėrcėnuese ushtarake dhe domen dinamizues
ekonomik, e mė vonė edhe armik ideologjik dhe shembull filozofik, nė
fillim nėpėrmjet shtangimit mbrojtės, e mė vonė nėpėrmjet shpėrthimit
atakues. Pikėpamjet e Evropės nė shekullin XX mbi Islamin, kryesisht janė
vazhdimėsi e vizionit mesjetar ndaj Islamit.
Nė trojet iliro-shqiptare bashkėjetesa midis serbėve
sundues dhe shqiptarėve tė sunduar ka qenė shumė e vėshtirė. Kėtė pohim
tonin po e ilustrojmė me Kodin e Car Dushanit (1336-1356), neni nr. 6, ku
sanksionohet: Sa i pėrket herezisė latine dhe atyre qė tėrheqin
besimtarėt ortodoksė nė fenė e tyre, autoritetet duhet tė pėrpiqen ti
konvertojnė tė gjithė tė tillėt nė fenė e vėrtetė. Nėse njė i tillė nuk
dėshiron tė konvertohet, ai do tė dėnohet me vdekje... pasuria e tė gjithė
tė tillėve do tė konfiskohet dhe shumė mė tepėr nė kėtė drejtim. (E.
Durham) Edhe gjatė kohės sė sundimit tė mbretėrve Nemanja e
Millutin u provua konvertimi dhe kishte persekutime fetare e kombėtare. (E.
Durham)
Islami kėsaj ēėshtjeje i kushton rėndėsi tė madhe
bashkėjetesės. Me krijimin e qytetit-shtet nė Medine, me hartimin e
Kushtetutės sė parė tė praktikuar nė botė, u vunė nė praktikė themelet e
bashkėjetesės midis muslimanėve, kristianėve dhe hebrenjve, u rregulluan
tė drejtat dhe obligimet e qytetarėve dhe u eliminuan veset e liga.
Nė mėnyrė tė pėrmbledhur mund tė shtrohet se Shteti
islam lind me vendimin e vetėdijshėm tė popullit tė lirė politikisht qė
tė abstenojė nga sovraniteti nė dobi tė Zotit Famėlart, dhe duke pranuar
pozicionin e mėkėmbėsit e duke vepruar nė pajtim me rregullat dhe
udhėzimet qė i kanė dhėnė Kurani dhe Sunneti i Pejgamberit a.s. Ndryshe
nga teokratizmi kristian, nė Islam shteti ėshtė teokratik nė saje tė
sovranitetit tė Zotit, kurse pushteti nuk i jepet njė rendi tė veēantė -
siē ėshtė rasti nė Kristianizėm, por besimtarėve. Nė anėn tjetėr, shteti
ėshtė demokratik nė aspekt tė konstituimit tė pushtetit, ndėrrimit etj.
Populli nuk ka tė drejta tė pakufizuara, por nė suaza tė Ligjit tė Zotit
dhe tė Pejgamberit. Shteti islam ėshtė shtet ideologjik qė duhet ti
pėrfshijė vetėm ata qė me zemėr e pranojnė ideologjinė dhe parimet e saj.
Mirėpo, atyre qė nuk e pranojnė ideologjinė islame, por jetojnė brenda
kufijve territorialė, shteti islam ua garanton tė drejtat qytetare qė i
gėzojnė tė tjerėt, me kusht qė ata ta respektojnė ligjin. Nė shtetin
islam nuk bėhet dallim nė racė, ngjyrė e gjuhė dhe shtetasit e tij janė tė
barabartė nė tė gjitha punėt e shtetit. Fryma e shtetit islam zė fill nė
politikėn e moralit dhe devotshmėrisė. Nė politikėn e brendshme duhet tė
dominojnė nderi, respekti e drejtėsia, kurse nė politikėn e jashtme duhet
kultivuar e vėrteta, besimi, dashuria pėr paqe, raportet korrekte dhe
drejtėsia ndėrkombėtare. Qėllimi i shtetit islam nuk ėshtė vetėm tė
sigurojė ligjin, rendin dhe territorin, por duhet ta arrijė drejtėsinė
shoqėrore, pėrparimin e sė mirės dhe ērrėnjosjen e sė keqes.
Shteti islam, me fjalė tė tjera, duhet tė sigurojė:
- tė drejtat nė sigurinė personale,
- tė drejtat nė sigurimin e pasurisė,
- mbrojtjen e nderit,
- tė drejtėn nė jetėn private,
- tė drejtat nė protesta kundėr padrejtėsisė,
- tė drejtat pėr urdhrin pėr tė mirė dhe ndalimin nga e keqja,
- lirinė e kėshillimit dhe tė arsimimit,
- mbrojtjen e pjesėtarėve tė njė feje tjetėr nga fyerjet, e shumė tė
drejta tė tjera.
Islami bėri unifikimin e politikės dhe religjionit dhe,
sipas tė gjitha vlerėsimeve, ky unifikim ka qenė sintezė e suksesshme.
Por, mė vonė, Islami u shpartallua si perandori por mbeti si religjion dhe
vazhdoi tė pėrhapet mbi gėrmadhat e perandorisė sė shpartalluar. Domethėnė,
Islami ėshtė universalizuar vetėm pasi ėshtė fshirė veēanėsia e politikės.
Fuqia e Islamit, sipas Hisham Xhait, ka qenė nė atė se ai ka ditur ta
shprehė poeticitetin e kolektivit. Pikėrisht unifikimi i tė gjitha
segmenteve tė jetės, bėri qė imperializmi perėndimor dhe kreatura e tij
orientalizmi perėndimor Islamin ta paraqesin si religjion fanatik, tė
errėt, qė ithtarėt e vet i edukon nė besimin e ngushtė, dogmatik, i cili
ėshtė armiqėsisht i disponuar ndaj lirisė sė mendimit dhe zhvillimit tė
lirė tė ideve. Nė njė anė, duke i marrė parasysh armiqėsitė dhe
paragjykimet mesjetare tė evroperėndimit ndaj Islamit dhe ato tė periudhės
kolonialiste, nga ana tjetėr, edhe sėshtė ēudi qė evroperėndimi ka
vazhduar me sjellje injoruese e ekskomunikuese ndaj Islamit dhe
muslimanėve. Mirėpo, me plot tė drejtė, kohėve tė fundit dėgjohen zėra,
ndonėse ende tė paktė, pėrse moskuptimet ndėrmjet Islamit dhe Perėndimit
duhet tė vazhdojnė, kur ajo qė i bashkon kėto dy botė ėshtė shumė mė e
fuqishme se ajo qė i ndanė. Princ Ēarlsi mendon se moskuptimet paraqiten
kur nuk ia arrijmė tė ēmojmė se si tė tjerėt e shohin botėn, historinė e
saj dhe rolet e tyre pėrkatėse nė tė, dhe nga kjo rezulton qė Islamin ta
shohim si kanosje dhe rrezik, si burim i mostolerimit, ekstremizmit dhe
terrorizmit. Moskuptimet paraqiten edhe nga fakti se ekstremet nė
shoqėrinė islame merren si norma, qė ėshtė gabim serioz. Zėra pozitivė
kohėve tė fundit vijnė edhe nga vetė zyrtarėt e Kishės. Pėr shembull,
Sekretariati i Vatikanit pėr Jokristianė lidhur me xhihadin jep pėrkufizim
tė ri, qė dallon rrėnjėsisht nga e kaluara. Kėshtu, ata thonė se
Xhihadi nė asnjė rast nuk ėshtė karremi biblik, ai nuk synon drejt
zhdukjes, por drejt tė drejtave tė Zotit dhe njerėzve nė viset e reja.
Po ashtu, tė konceptuarit antropomorf tė Zotit nė Evropė,
rebelimi i natyrės njerėzore kundėr pėrbuzjes kristiane tė kėsaj bote dhe
shtypjes sė instinkteve natyrore dhe synimeve legjitime tė njeriut dhe
trashėgimisė romake, me qėndrimin e vet tė plotė materialist nė aspekt tė
jetės njerėzore dhe vlerės sė saj inherente, kanė rezultuar me indiferencė
madje edhe armiqėsi ndaj Islamit, sepse Islami ishte i rafinuar, progresiv,
plot jetė pasionuese.
Ēėshtje nė vete ėshtė edhe tė perceptuarit e
nacionales nė Evropė qė dallon nga tė perceptuarit islam. Derisa nė
Islam nacionaliteti ėshtė kualitet individual i njeriut, individual
nė raport me njerėzinė dhe individual nė raport me njeriun, vetėkonfirmimi
i nacionalitetit mund tė fitojė forma tė nacionalizmit, d.m.th. tė
mbylljes, ekskluzivitetit, armiqėsisė ndaj nacionaliteteve tė tjera. Edhe
internacionalizmi si alternativė e nacionalizmit paraqet sėmundje tjetėr,
varfėri abstrakte, unitet abstrakt, qė mohon individualitetin nacional.
Islami edhe nacionalizmit edhe internacionalizmit ua kundėrvė
universalizmin, qė nuk mohon individualizmat nacionalė, por i
pėrfshinė nė unitetin konkret. Universalizmi ėshtė afirmim i pasurisė nė
jetė me atė nacionalen. Nacionaliteti ėshtė vlerė pozitive qė pasuron
jetėn e njerėzisė, qė pa atė paraqet abstraksion, kurse nacionalizmi ėshtė
e keqe, vetėkonfirmim dhe pėrbuzje egoiste, e madje edhe urrejtje ndaj
popujve tjerė. Nacionalizmi lind shovinizmin dhe ksenofobinė, ndaj kėtė
duhet dalluar nga patriotizmi. Nacionalitetet e mėdha sėmuren nga vullneti
drejt pushtetit, drejt fuqisė, vullnet imperialist qė synon krijimin e
perandorive botėrore. Kjo rezulton luftėn, e lufta ėshtė gjithnjė lindja e
fatumit e jo e lirisė. Pėrjashtim duhet bėrė nga lufta mbrojtėse, ēliruese,
qė ėshtė e arsyeshme, sikurse nė rastin e Kosovės, Bosnjės etj. Nė
konceptin nacionalist dhe imperialist shteti nga mjeti dhe funksioni
bėhet synim vetvetiu dhe realitet abstrakt, vjen deri te ideja e
sovranitetit tė shteteve nacionale, pėr tė cilin luftojnė popujt nė dėmin
vetjak.
Kultura humaniste perėndimore ka prirje tė pranojė tipin
e vet tė kulturės pėr universale dhe tė vetmen dhe nuk
pranon ekzistimin e tipeve tjera tė kulturės e as nuk kėrkon plotėsimin me
botėt tjera. Me kėtė kemi njė monizėm tė veēantė, i cili gjithnjė ka
tendenca tiranizuese, qoftė ato religjioze apo antireligjioze. Konceptimi
monist, totalitar i shtetit pėrkthyer nė gjuhėn religjioze d.m.th.
konceptim idhujtarist.
Evropa dhe Amerika (dhe bota nėn ndikimin e tyre), tė
udhėhequr nga idetė e mėsipėrme, ēdo ditė po kėrkojnė modele tė reja tė
dominimit, kurse pėr ēdo tendencė tė muslimanėve pėr mbrojtje, Evropa e
civilizuar me anė tė propagandės sė tmerrshme i akuzon si
fundamentalistė, terroristė, reaksionarė, qė prishin qetėsinė dhe rendin
botėror.
III
Mesazhi islam mbi Transcendencėn dhe Bashkėsinė pėr
njė shekull u zgjerua prej Indisė deri nė Oqeanin Atlantik. Ky zgjerim nuk
qe fryt i pushtimeve ushtarake qė popujve tė nėnshtruar tua impononte
fenė, por i rrezatimit tė revolucionit tė mirėfilltė kulturor qė ai e
solli. Ekspansioni arab ka krijuar kushte ekonomike dhe sociale pėr
pėrtėritje, duke e evituar kaosin feudal dhe hierarkitė parazite. Betejat
e vetme qė muslimanėt i kanė ndėrmarrė nė ekspansionin e rrufeshėm kanė
qenė betejat kundėr shtypėsve feudalė, mbretėrve despotė, peshkopėve
sektarė e inkuizitarė, e jo kundėr popujve qė i kanė pritur si ēlirues nga
zgjedha e mėhershme. Islami, duke evituar pėrēarjen feudale tė ekonomisė,
duke formuar hapėsirė mė tė madhe se Perandoria Romake pėr kėmbim mallrash
dhe idesh, duke krijuar tėrėsinė unike ku kanė sunduar ligjet e shkruara
dhe administrata korrekte gjyqėsore, pushtuesit arab i ka mundėsuar
pėrzierjen dhe shkrirjen e gjėrave, njerėzve dhe ideve, qė ishte
karakteristike pėr tė gjitha periudhat e mėdha kreative nė jetėn e
njerėzimit. Pasi qė qėllimi i kėsaj pjese tė shkrimit ėshtė qė tė sjellim
disa ndodhi konkrete historike, konstatimet e mėsipėrme po i ilustrojmė me
fjalėt e njė prijėsi fetar, monsinjor Duchene, i cili nė studimin e tij
pėr gjendjen e Kishės nė shekullin VII nė Siri, cek rrėfimin kėshillues tė
Mihajl Sirianit. Mihajli, pasi qė i pėrshkroi vrazhdėsitė tė cilave u qenė
ekspozuar jakobitėt qė nuk e pranuan Kishėn uniate tė Herakliut, kėshtu e
pėrshkruan depėrtimin arab: Zoti hakmarrės... duke e parė tė keqen e
romakėve tė cilėt kudo qė kanė luftuar vrazhdėsisht kanė shkretėruar
kishat dhe manastiret tona dhe na gjykonin pa mėshirė, i solli nga Jugu
bijtė e Ismailit tė na ēlirojė me ndihmėn e tyre... Kjo pėr ne ishte
fitore e madhe qė u ēliruam nga vrazhdėsitė e romakėve, nga e keqja e tyre,
nga urrejtja e tyre, nga smira e tyre e ligė dhe qė, mė nė fund, gjetėm
prehjen.
Shembujt e tillė dėftojnė se Islami dhe kultura e
civilizimi i tij kultivojnė bashkėjetesėn, madje njohjen e
pjesėtarėve tė feve qiellore, qė ėshtė pika kulminante e koekzistencės.
Islami refuzon idenė e popullit tė zgjedhur, por pranon
njerėzimin si krijim tė zgjedhur tė Vullnetit Hyjnor. Derisa nė
periudhėn parakuranore njeriu ishte nė pozitė inferiore me krijesat e
dėmshme, me Kuranin njeriu bėhet zotėrues i ēdo gjėje qė gjendet nė qiej,
tokė e midis tyre.
Me Islamin, popujt e nėnshtruar kanė gėzuar mbrojtjen e
muslimanėve dhe nuk kanė qenė tė obliguar e tė detyruar tė kryejnė
kurrfarė detyre ushtarake, sepse feja ua ndalonte pjesėmarrjen nė ushtrinė
muslimane, e si kompensim jomuslimanėt paguanin tatim (xhizjen).
Meqė jomuslimanėt ishin jashtė suazave tė ligjeve
muslimane, atyre u qe mundėsuar tė mbeten nėn jurisdiksionin e ligjeve tė
veta vetjake, ēfarė i kanė caktuar krerėt e bashkėsive tė tyre fetare.
Kėtė gjendje tė autonomisė sė pjesėrishme e kanė ndjekur mė vonė Turqia
dhe vendet tjera arabe.
Komentuesi dhe praktikuesi i parė e autentik i Kuranit
ėshtė Muhammedi a.s., ndaj fjalėt e tij kanė qėllime tė larta, por janė tė
nxitura edhe nga jeta e pėrditshme e tė mbikėqyrura nga All-llahu xh.sh.
Me njė rast Muhammedi a.s. thotė: Nuk ka pėrparėsi arabi ndaj joarabit,
as joarabi ndaj arabit. Nuk ka pėrparėsi i ziu ndaj tė bardhit, as i
bardhi ndaj tė ziut. Tek All-llahu mė tė matur janė ata tė cilėt janė mė
tė drejtė dhe tė cilėt mė sė ndershmi jetojnė.
Rasti vijues e sqaron edhe mė shumė kėtė ēėshtje.
Muhammedi a.s. thotė:
Ai qė shtyp njė person
me tė cilin ėshtė lidhur me njė zotim, ose i cenon tė drejtat e tij, ose
ia imponon njė detyrė mbi mundėsitė e tij, ose ia merr me detyrim njė gjė,
mua do tė mė ketė kundėrshtar nė Ditėn e Gjykimit.
Imam Buhariu shėnon se Esma, e bija e Ebu Bekrit, ka
thėnė: Mė erdhi nėna si idhujtare nė vizitė, e unė iu drejtova Tė
dėrguarit, Muhammedit a.s., dhe kėrkova mendimin e tij, kurse ai mė tha:
Mbaji lidhjet me nėnėn tėnde dhe bėni mirė asaj.
Edhe halifi i dytė musliman, Umeri r.a., pas hixhretit tė tij nė Medine,
ka mbajtur lidhje me tė vėllain, i cili nė Mekke ende ishte idhujtar.
Me rastin e dėrgimit tė ushtrisė muslimane nė Siri, halifi Ebu Bekri
kryekomandantin Usame ibn Zejdin e porositi qė tė sillet mirė me kėto
fjalė:
Mos i shkelni zotimet tuaja, mos bėni ngatėrresa, mos i
keqpėrdorni tė drejtat tuaja, mos i gjymtoni kufomat, mos i vritni as
fėmijėt, as tė vjetrit, as gratė. Mos rrėzoni asnjė dru, asnjė hurmė, mos
i digjni tė mbjellat, mos therni desh as deve qė tė ushqeheni ju. Nėse
takoni nė rrugė murgj ose fetarė duke ėndėrruar, i lini tė lirė dhe mos i
shqetėsoni.
Se nė ēshkallė ishte koekzistenca gjatė halifatit tė Umerit r.a. tregon
rasti vijues: Mbreti i fundit gasanid, Xhabalah ibn el-Ajhan, nė Betejėn e
Jermukut (mė 636) ishte nė anėn bizantine, por mė vonė e pėrqafoi Islamin.
Derisa ky e bėnte tavafin rreth Kabes nė haxhxhin e tij tė parė, njė
beduin e shkeli rastėsisht pelerinėn e tij, kurse ish-mbreti e goditi
beduinin nė fytyrė. Me tė marrė vesh, halifi Umer r.a. urdhėroi qė beduini
tia kthejė goditjen Xhabales nė mėnyrė tė njėjtė, ose Xhabale ta paguajė
xhobėn, pėr ēka Xhabale hoqi dorė nga Islami dhe u kthye nė Konstantinopol.
Rasti tjetėr ka tė bėjė me vetė Umerin r.a. Njė ditė
erdhi njė beduin tė kėrkojė ndihmė kundrejt njė shtypėsi, e Umeri i
mllefosur e goditi disa herė beduinin. Pastaj u pendua dhe e luti beduinin
tia kthejė me po aq goditje. Mirėpo, beduini refuzoi ta bėjė kėtė, e
Umeri r.a. u tėrhoq nė shtėpinė e vet me monologun vijues: O i biri i
Hattabit! Ti ke qenė askush e asgjė, dhe All-llahu tė ngriti; lajthove, e
All-llahu tė nxori nė rrugė tė drejtė; ke qenė i dobėt, e All-llahu tė
forcoi. Ai atėherė tė dha tė drejtosh me kokat e popullit tėnd dhe kur
njėri prej tyre erdhi tė kėrkojė ndihmėn tėnde, ti e godite! Ēdo ti
thuash ti zotėriut tėnd kur tė paraqitesh para tij?
Derisa disa nga ndodhitė flasin pėr raportet
brendaislame, rasti vijues ka tė bėjė me raportet ndėrfetare nė Egjiptin
e posaēliruar, e lidhur me Umerin r.a. Flitet nga burimet e sakta
historike se njė qytetar kopt nga Kajroja, El-Fustati, shkoi nė Medine pėr
tiu ankuar Umerit r.a. si halif. Ai i tha halifit se i biri i Amr Ibn
Asit e ka goditur me shuplakė tė birin e tij. Umeri r.a. menjėherė e
urdhėroi Amr Ibn Asin dhe tė birin e tij qė tė vijnė nė Medine, e atėbotė
Amr Ibn Asi ishte mėkėmbės (vali) i Egjiptit. Kur kėta erdhėn nė Medine,
Umeri r.a. urdhėroi qė babai, djalin e tė cilit e kishte goditur djali i
Amr Ibn Asit, ta godasė atė, dhe me kėtė rast Umeri r.a. i tha fjalėt e
njohura; Si mund tė robėrohen njerėzit kur nėnat i lindin tė lirė?
Aliu r.a., halifi i katėrt, me njė rast ka thėnė: Mė vjen turp tė
skllavėroj njeriun qė thotė All-llahu ėshtė Zoti im!
Po ashtu, Aliu r.a. me njė rast i ka dhėnė robit tė tij tė
holla pėr tė blerė dy lloj teshash prej materialit tė ndryshėm. Kur ai ia
ka sjellur, Aliu r.a. ia ka dhėnė llojin mė cilėsor e shumė mė tė
shtrenjtė se ai qė e ka ndalur pėr vete dhe i ka thėnė atij: Ti je i ri
dhe dėshiron ta shohėsh veten tė bukur, kurse unė jam plakur.
Se kėto ndodhi nuk janė raste vetėm nga periudha e Pejgamberit a.s. dhe e
halifėve tė drejtė, por edhe mė vonė, flet ndodhia nė kohėn e Ebu Jusufit,
nxėnėsit tė Ebu Hanifes. Nė kohėn kur ky ishte gjyqtar suprem (kadil
kudāt) i halifatit islam, njė i krishter ngriti padi kundėr halifit
Harunur Rrashidit, pėrkitazi me njė kopsht kontestues. Ebu Jusufi, pas
shqyrtimit tė lėndės, gjykoi nė favor tė tė krishterit, e nė disfavor tė
halifit.
Me Ebu Jusufin dhe halifin Harun kemi ndodhinė tjetėr, me
ērast i pari, nė cilėsinė e gjyqtarit suprem tė shtetit, e kėshilloi tė
dytin: O prijės i besimtarėve! Zoti e pėrforcoftė mbretėrinė tėnde! Bėhu
mirėdashės ndaj tė nėnshtruarve, vepro ashtu qė tė mos jenė kurrė tė
shtypur ose tė dėmtuar, mos ua impono asnjė ngarkesė mbi mundėsitė e tyre
dhe mos e merr pasurinė e tyre nė asnjė mėnyrė arbitrare.
Do tė shkonim nė pakufi sikur tė ndaleshim nė ēdo fazė
historike, ndaj do tė ndalemi nė thėniet e dy dijetarėve evropianė,
Volterit (Voltaires) francez
.
Volteri, ndonėse kundėrshtar i rreptė i Islamit,
megjithatė mbledh forcė e pohon se modeli islam i rregullimit tė jetės, i
pranishėm gjatė kohės sė osmanlinjve, paraqet shembullin mė tė mirė tė
tolerancės ndėrfetare dhe tė bashkėjetesės nė lirinė e plotė tė
pjesėtarėve tė feve tė ndryshme dhe popujve. Derisa, siē vėrejtėm, sipas
Kishės, ēdo banor brenda shtetit tė krishter ėshtė dashur tė bėhet
patjetėr i krishter. Pėr kėtė, autoritetet kishtare armiqėsisht janė
deklaruar kundrejt tėrė botės dhe atė derisa ata nuk e pranojnė
Kristianizmin.
Ētė thuhet pėr shekullin e fundit? Bota muslimane nė kapėrcyell tė
shekullit njėzet u zgjua nga letargjia e agonia kolonialiste, me ērast
filloi njė luftė tė gjatė kundėr tė huajve. Pas shumė pėrpjekjesh e
sakrificash, ata u ēliruan nga pushtuesit e huaj, por ranė nėn ndikimin
politik, ushtarak, ekonomik dhe kulturor, si formė e re e kolonializmit, e
eksploatimit mė profitabil e perfid tė Fuqive tė mėdha, qofshin tė Lindjes
apo tė Perėndimit. Ēdo pėrpjekje pėr ēlirim tė plotė nga eksploatuesit e
huaj, nga makineria propaganduese e Fuqive tė mėdha cilėsohet si
panislamizėm, ekstremizėm fetar, fundamentalizėm e kohėve tė fundit edhe
si binladenizėm, duke i diskreditur kėshtu Islamin dhe muslimanėt.
Luftėrat e dekadės sė fundit si nė Bosnjė, trojet shqiptare, Ēeēeni,
Algjeri, Afganistan, Irak, Palestinė, te muslimanėt nė Nėnkontinentin
indian, nė Kinė, ish-BRSS e shumė vende tė tjera, qartė dėftojnė
angazhimin ēlirimtar tė muslimanėve dhe orvatjet ofensive e shtypėse tė
evroperėndimit. Nė kėtė luftė tė padrejtė, evroperėndimi paraqitet nė
rolin e uj |